Průvodce světem originálů aneb jak tvoříme RUSCONA a GLAMORA produkty
Začneme někde úplně jinde než u krásných nehtů nebo kosmetiky, a to ve světě léčiv. Možná jste někdy narazili termín generická léčiva. Jsou to léky, které kopírují původní originál, jemuž vypršela patentová ochrana. To znamená, že takový lék může nyní vyrábět prakticky „kdokoliv.“ Na tomto příkladu vám chceme ukázat, jak funguje systém generických produktů. Neexistuje jediný originál, ale často obrovské množství všemožných kopií.
Jeden fén na tisíc způsobů
Pro další příklad se podíváme do světa elektroniky, kde se generický přístup používá velmi často. Apple. Nepřehlédnutelná americká značka klade na design a originalitu obrovský důraz od svého založení. iPhone, Mac nebo Airpods jsou zařízení s originálním chráněným designem, jimiž se mohou ostatní značky maximálně inspirovat. Čisté kopírování Apple většinou trestá žalobou. A dává to naprostou logiku.
Investoval obrovské prostředky do vývoje designu i vnitřností a nehodlá to nikomu půjčovat. Naprosto odlišná situace však panuje např. u lokálních značek, ale často i velkých brandů jako Rowenta nebo Tefal. Na světě existují tisíce značek, které se z finančních důvodů nepouští do vývoje vlastního designu i funkcí a raději využijí hotový existující produkt s generickým designem, který opatří vlastním logem, balením a manuálem.
Popis obrázku: Praktická ukázka generického designu elektroniky ze světa robotických vysavačů. Existuje nespočet hotových robotů různých tvarů, velikostí a funkcí. Pokud začnete robota vybírat z Česka, Slovenska, Německa, narazíte na celou řadu prakticky totožných produktů. To proto, že jeden robot nese X různých značek.
Tento přístup umožňuje i relativně malé značce vystavět široké portfolio produktů od fénů, přes rychlovarné konvice, kuchyňské roboty, nabíječky až po velké spotřebiče typu televize nebo lednice. Ostatně pokud se ponoříte skutečně do hloubky v rámci výběru nové lednice či robotického vysavače, zjistíte, že jsou si mnohé až nápadně podobné. To proto, že stejný generický design (hotový produkt) využilo více značek
Méně generiky, víc originálů od RUSCONA a GLAMORA
Bylo by naivní si myslet, že nehtový a kosmetický svět funguje jinak. Nefunguje. A narovinu říkáme, že i RUSCONA a GLAMORA občas generický design používají. Na rozdíl od většiny trhu však minimálně a většinou pouze v první generaci produktu. Příklad? UV/LED lampa RUSCONA. První generaci lampy jsme vybírali z toho, co trh nabídl. Otestovali jsme desítky různých lamp a vybrali tu, která testerům seděla nejvíc.
Provedli jsme mírné úpravy, vše zabalili do vlastní krabice a pustili do světa. Od prvního prodaného kusu jsme vám bedlivě naslouchali a přemýšleli, jak se posunout dál. Takhle totiž uvažujeme pořád. Chceme pro vás vždy lepší, hezčí, ekologičtější a efektivnější produkty. Pustili jsme se proto do vývoje a tentokrát vše navrhli od prvního do posledního tištěného spoje, tlačítka či křivky úplně sami.
Popis obrázku: Naše nová elektrická bruska na nehty GLAMORA Nail Dril NO.1 vychází z generického designu, který jsme upravili dle obrazu svého. Jde tedy o hybridní přístup, který nám umožňuje tvořit rychleji originál.
Designově jsme navázali na naši první lampu, protože se vám líbila, ale provedli desítky různých vylepšení, které z RUSCONA UV/LED Lamp NO.2 dělají naprostý originál. A ani to nebude v dané kategorii naše poslední slovo. Podobně jsme přistoupili k bruskám. Otestovali všechno možné, vybrali to nejlepší, upravili dle vašich připomínek a přivedeme na trh. Nedá se tedy říct, že bychom měli to samé jako ostatní, ale vypadat to bude podobně.
Proč generický design?
Odpověď najdete ve slově finanční výše. Jde o peníze. Vyvinout vlastní originální produkt stojí velké peníze. Obrovské peníze. Jde minimálně o miliony, někdy desítky či stovky milionů korun. A jelikož od začátku nevíte, zda se trefíte do vkusů klientů (pokud nemáte skutečně vymakaný systém zpětné vazby, o který se třeba my snažíme), riskujete finanční problémy či dokonce krach firmy. Koupit si pár stovek hotových produktů je daleko bezpečnější.
My v RUSCONA a GLAMORA máme díky skupině All Day Ventures s.r.o. a propojení např. se značkou FIXED s vývojem produktů zkušenosti. I proto naše kroky jednoznačně směřují k originálům, patentům a chráněnému designu. Můžete se od nás těšit na víc a víc originálů (jako v případě Apple ši Samsungu) a produktů, které řeší problém, jež dosud nikdo neřešil. To proto, aby se vám pracovalo lépe, s lehkostí a radostí.
Je to přístup náročný a zdlouhavý. Občas se něco nepovede, ale v dlouhodobém měřítku je to přístup jediný správný a s největším přínosem pro vás, naše zákazníky. Věříme, že vám toto vysvětlení skutečného stavu trhu pomůže s výběrem a pochopením toho, jak se věci skutečně mají.